Home >> Blogit >> Jp V Nen >> Joukkoliikenteen käyttäjä- ja työturvallisuudessa vakavia puutteita

Joukkoliikenteen käyttäjä- ja työturvallisuudessa vakavia puutteita

10.09.2014 - 09:08
(updated: 02.06.2016 - 15:08)
  • JP Väisänen:"Itsepuolustuksen ymmärrän mutta liput ja sakot pitää jatkossakin voida kirjoittaa ilman fyysistä voimankäyttöä, puhumalla"
JP Väisänen:"Itsepuolustuksen ymmärrän mutta liput ja sakot pitää jatkossakin voida kirjoittaa ilman fyysistä voimankäyttöä, puhumalla" / kuva Veikko Koivusalo

Olen erityisen huolissani matkustajaturvallisuuden kehityksestä Helsingin joukkoliikenteessä. Bussikuskeihin kohdistuu fyysistä väkivaltaa varsinkin yövuoroissa ja junaliikenteessä ”konnarit” kertovat usein väkivallasta. Matkustaja voi puolestaan joutua kiinniotetuksi, pahoinpidellyksi tai seuraamaan läheltä väkivaltaista tilannetta.

 

Viimeisimpänä hälytyksenä väärästä toimintakulttuurista kertoo viime sunnuntaina metrossa tapahtunut tilanne, jossa lipuntarkastajat ja joukko helsinkiläisiä nuoria ottivat yhteen lipuntarkastuksen takia. Sosiaalisessa mediassa leviää tilanteesta video. Videossa lipuntarkastaja pitää pitkään kuristusotteessa nuorta metromatkustajaa.

Helsingin lipuntarkastus näyttäytyy metronkäyttäjälle usein ahdistavina piiritystilanteina joissa näytetään fyysisen voiman uhkaa yhdessä vartioiden kanssa.  Lipuntarkastuksen yhteydessä ei saisi missään tilanteessa seurata väkivaltaa, ei sellaisessakaan tarkastustilanteessa, jossa lippu jää tarkastamatta. Lipuntarkastamisen idea on HLS:ssa nyt pahasti hukassa.

Itsepuolustuksen ymmärrän mutta liput ja sakot pitää jatkossakin voida kirjoittaa ilman fyysistä voimankäyttöä, puhumalla.

SKP:n esittämä maksuton joukkoliikenne poistaisi lipuntarkastukseen liittyvät ongelmat mutta ei henkilökuntaan kohdistuvaa väkivaltaa. Joukkoliikenteessä työskentelevien ohjeistusta lippujen tarkastamiseen ja matkustajien fyysiseen koskemattomuuteen tulee kiireellisesti uudistaa ja resursoida henkilökunnan asianmukaiseen koulutukseen. Työnantajan on vastuullisesti kehitettävä työturvallisuutta haasteellisissa asiakaspalvelutehtävissä.

Tekijä

Kirjoittajan blogipostaukset